25.2.08

Ριζοσπάστης 21/8/2005

"Κόβουν την Αθήνα στα 2"

Η διάβαση - καρμανιόλα κάτω από τις Τρεις Γέφυρες κοντά στους Αγίους Αναργύρους
Σε μια απόσταση τριών χιλιομέτρων, στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχουν τέσσερις αφύλακτες διαβάσεις τρένου, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος ατυχήματος να είναι ιδιαίτερα αυξημένος. Από το ύψος της Αττικής, μέχρι και τις Τρεις Γέφυρες, στα Κάτω Πατήσια, οι πεζοί αναγκάζονται να διασχίσουν τις γραμμές του τρένου χωρίς καμιά προστασία, ενώ σε μερικές περιπτώσεις, η ορατότητα για να ελέγξουν τη διέλευση των τρένων είναι περιορισμένη έως και ανύπαρκτη. Παράλληλα, η διέλευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες καθίσταται απαγορευτική.

Ο «Ρ» πραγματοποίησε ένα οδοιπορικό στις γραμμές του ΟΣΕ, όπου διαπίστωσε την πλήρη αδιαφορία της πολιτείας, για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, που έχει κοστίσει τη ζωή αρκετών πολιτών.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά. Η πρώτη αφύλακτη διάβαση που συναντήσαμε βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Χαρώνδου και Κωνσταντινουπόλεως. Μια ταμπέλα ...«προειδοποιεί» τους περαστικούς ότι «η διέλευση γίνεται με ευθύνη των πεζών»! Αυτό είναι και το μόνο ...«προστατευτικό μέτρο» που έχει πάρει η Πολιτεία για το θέμα.
Η διέλευση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη, εφόσον απ' τις ίδιες γραμμές του τρένου διέρχεται και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος. Τα τρένα του Προαστιακού περνάνε σχεδόν κάθε μισή ώρα και είναι σχεδόν αθόρυβα. «Ούτε καν τα ακούς», μας λέει μια κυρία που περνάει την ώρα εκείνη τις γραμμές του τρένου με τις σακούλες από τη λαϊκή αγορά. «Περνάω δυο - τρεις φορές κάθε μέρα από εδώ και κάθε φορά τρέμω».
«Η Αθήνα κόβεται στα δύο», μας λέει ο Σίμος Σούνδιας, κάτοικος της περιοχής. Και συνεχίζει: «Δεν μπορείς να περάσεις από τη μια γειτονιά στην άλλη». «Το πρόβλημα δεν είναι απλό», μας εξηγεί από την πλευρά της η Αλέκα Μπενάτου από τον Εξωραϊστικό Σύλλογο Σεπολίων «Η Αναγέννηση».

«Ακόμα και αν φτιάξουν γέφυρες για τη διέλευση των πεζών, οι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας, αλλά και οι ανήμποροι δε θα μπορούν να περάσουν. Η μόνη λύση για την ασφάλεια των κατοίκων είναι η υπογειοποίηση των γραμμών του τρένου, ιδιαίτερα τώρα που θα γίνουν και οι γραμμές του Προαστιακού Σιδηροδρόμου».
Προχωρώντας παράλληλα με τις γραμμές του τρένου συναντούμε άλλες δύο αφύλακτες διαβάσεις. Η πρώτη στη διασταύρωση των οδών Ρόδου και Κωνσταντινουπόλεως και η δεύτερη στις οδούς Δαμβέργη και Κωνσταντινουπόλεως.
Ιδιαίτερα επικίνδυνη είναι η δεύτερη διάβαση, όπου η ορατότητα των πεζών είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ο πεζός που θέλει να περάσει από την πλευρά των Σεπολίων προς τα Θυμαράκια, αντιλαμβάνεται το τρένο μόλις στα 20 μέτρα απόστασης από αυτόν. Και αυτό γιατί ένα σπίτι και η μάντρα του πρώην εργοστασίου «ΑΤΛΑΣ» βρίσκονται ακριβώς δίπλα στις γραμμές, που σε εκείνο το σημείο κάνουν στροφή, με αποτέλεσμα να κρύβεται η ορατότητα των πεζών.
Οι κάτοικοι που διέσχιζαν εκείνη τη στιγμή τις γραμμές του τρένου, μόλις αντιλήφθηκαν ότι είμαστε δημοσιογράφοι, δε δίστασαν να μας πουν το πρόβλημα που δημιουργείται με τις αφύλακτες διαβάσεις. «Είμαι εννιά χρόνια στη γειτονιά και κάθε φορά φοβάμαι να περάσω απέναντι. Η κόρη μου, δέκα χρονών, δεν περνάει απέναντι αν δεν είμαι μαζί της», μας λέει μια διερχόμενη που περνάει τις γραμμές μαζί με την κόρη της.

Αρκετά μέτρα από τη διάβαση, μια παρέα από νέους διασχίζει κάθετα τις γραμμές του τρένου, σε σημείο που δεν υπάρχει ούτε καν αφύλακτη διάβαση. «Ακριβώς απέναντι», μας εξηγεί η Αλ. Μπενάτου, «υπάρχει το 54ο Γυμνάσιο - Λύκειο καθώς και γήπεδα του Οργανισμού Νεολαίας και Αθλησης. Τα παιδιά, αν περάσουν από την αφύλακτη διάβαση, αναγκάζονται να κάνουν κύκλο ενός χιλιομέτρου για να φτάσουν στο σχολείο τους. Είναι ένα ακόμη παράδειγμα για τον τρόπο που η πόλη, η γειτονιά, κόβεται στα δύο...».
Φτάνουμε στην περιοχή Τρεις Γέφυρες, στα Κάτω Πατήσια. Εκεί - και κάτω από μια γέφυρα - υπάρχει μια διάβαση πεζών πλήρως εγκαταλειμμένη. Μάλιστα, ο ΟΣΕ δεν έχει μεριμνήσει να ρίξει λίγο χώμα ώστε οι κάτοικοι να μην είναι αναγκασμένοι να περνούν πάνω από τα χαλίκια - κάτι που είναι πολύ δύσκολο ιδιαίτερα για τους ηλικιωμένους. Ετσι, οι ίδιοι οι κάτοικοι έφτιαξαν με αυτοσχέδιο τρόπο τη διάβαση, ρίχνοντας ξύλα πάνω στα οποία θα μπορούν να πατάνε οι κάτοικοι. Τη νύχτα η διάβαση γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνη αφού δεν υπάρχει φωτισμός.

Οπως μας εξηγεί η Αλ. Μπενάτου, η συγκεκριμένη διάβαση χρησιμοποιείται πάρα πολύ από τους κατοίκους της περιοχής. Και αυτό γιατί από την πλευρά της Λιοσίων υπάρχει το μοναδικό σούπερ - μάρκετ της γειτονιάς και από τις δύο πλευρές των γραμμών. Επίσης, στην πλευρά των γραμμών από την πλευρά της Λιοσίων υπάρχουν και στάσεις του ΟΑΣΑ, οι οποίες χρησιμοποιούνται συχνά από τους κατοίκους. «Κάθε μέρα περνάνε δεκάδες γυναίκες φορτωμένες με τα ψώνια της ημέρας», μας λέει η Αλ. Μπενάτου. «Φανταστείτε πόσο υψηλός είναι ο κίνδυνος ενός ατυχήματος»...


Ρεπορτάζ:Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: